תפריט נגישות

מיכל מור גבאי ז"ל

דברי הספד

אלבום תמונות

עדיין קשה לנו לעכל את גודל האסון הקשה, להוציא מילים מהפה ולדבר על מידותייך ותכונותייך, על צניעותה, על יראת השמים שלה, חכמת החיים, נועם הליכות, כבת, כאם, כאשה וכחברה.
מובא במדרש, למה סמך מיתת אהרון לבגדי כהונה - לומר לך מה בגדי כהונה מכפרים כך מיתתו של אהרון מכפרת. למה נסמכה מיתת בני אהרון ליום הכיפורים, לומר לך מה יום הכיפורים מכפר אף מיתתם של צדיקים מכפרת. למה נסמכה מיתת מרים לפרה אדומה, לומר לך מה פרה אדומה מכפרת אף מות צדיקים מכפר.
מדוע מביאים במדרש שלוש הוכחות - אלא הזכיר את אהרון הכהן שהיה קדוש עליון וודאי שצדיק כזה כאשר מסתלק מעולמו ודאי מכפר. הסבירו חכמים כאן שהסתלקו קודם זמנם וקשה סילוקם שהרי כאשר מסתלקים בעיתם ובזמנם שקולה מיתתם כשרפת בית אלוקים.
והוסיפו בני אהרון לומר לך שמתו בצעירותם ועדיין לא הגיעו למדרגות גבוהות אך עדיין מיתתם מכפרת. מדוע הוסיפו את מרים הנביאה, לומר לך שגם מיתת נשים צדקניות מכפרת במיתתן.
אם כן נתבונן מה יום הכיפורים מכפר - רק על אדם שעושה תשובה, ואילו פרה אדומה מכפרת על עוונות חמורות יותר ולכן ניתן לראות שגדולתה של מרים הרבה יותר מגדולתם של אהרון ובניו שהרי זהה מיתתם לכפרת פרה אדומה והסמל שהיא זו מדרגה גבוהה לנוכח הצדקת שאנו עוסקים בהספדה. ביום החודש שאין זוהי אזכרה רגילה אלא כהילולה.
"ויבוא אברהם לספוד לשרה ולבכותה" - הגמרא אומרת: גדולה הבטחה שהבטיח הקב"ה לנשים יותר מאנשים שנאמר, נשים שאננות במה הן זוכות שהן מחכות לבעליהן שיחזרו מבית המדרש ומחנכות את בניהם על ברכי התורה והיראה ועל זה שכרן שהרי ידוע שכל מה שהבעל עושה זה בזכות האישה.
מדוע כתוב כ' קטנה (ולבכותה), אלא עמדו כאן חז"ל שבא אברהם לספוד לשרה ולבכותה, חיפש נקודת מוצא והחליט לדבר בשבח הר המוריה ששם לא גילה יצחק התנגדות לעקידתו כי קיבל את מצוות הבורא וזו דוגמא לחינוך עצום שאותו קיבל משרה אימו.
וכשתבוא הגאולה במהרה ישאל הקב"ה את ישראל כיצד התחזקתם ואנו נענה בזכות התורה שחיינו והיא שנתנה בנו כח ועוד על אף כל הפורענויות שפגעו בנו.
לסיום, מורי ורבותי, תמחלו לי על שאין לי אפשרות להאריך אני פונה לכל הציבור העוסקים במוסדות חינוך ילדי ישראל ולכל הורי הילדים שלומדים במוסדות מעיין יוסף בגנים במעונות היום ובתלמוד תורה - להתמסר לחינוך הילדים ולקבל על עצמן להתחזק ביראת שמים בתורה, בצניעות, בפרט נשים, וזה יהיה נחת למנוחה הצדקת מיכל בת מרים עליה השלום.
יהי רצון שהקב"ה ינחם אותנו בהמשך עבודת הקודש על מנת לקדש שם שמים ברבים ולעשות רצון אבינו שבשמיים.
תהי נשמתה צרורה בצרור החיים

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה