תפריט נגישות

אנדרטאות

אנדרטת יזרעאל ("זרעין")

כיבוש זרעין

אלבום תמונות

הכפר הערבי זרעין שכן על תל יזרעאל, מקומה של העיר המקראית יזרעאל, ושימש בסיס חשוב לכנופיות הערבים שפעלו באזור שלוחות הגלבוע. בכפר התבססו כוחות מ"צבא ההצלה" של קאוקג'י, שתקפו את התחבורה בכביש עפולה-בית-שאן. ב-20 באפריל תקפה את הכפר יחידה גדולה מגדוד "העמק" של הפלמ"ח, ועימה תגבורת מחטיבות "גולני" ו"אלכסנדרוני". כל הדרכים המובילות לכפר נחסמו, והכוח העיקרי הצליח להגיע כ-250 מ' מהכפר בלי שנתגלה. בחיפוי אש מרגמות (כולל מרגמת דוידקה) ומקלעים, פרצה יחידה אחת וכבשה את בית-הספר; יחידה שנייה חדרה מעברו השני של הכפר, ונכנסה לקרב מגע עם כוח אוייב גדול. הסתבר כי למרות החסימה, הגיעו לכפר תגבורות אוייב. ברגע המכריע לא פעלו עשרה מתוך חמישה-עשר תת-מקלעים חדשים מדגם "סטן", שקיבלה היחידה לפני הפעולה. הכוח המשיך בנסיונות הפריצה, אך האוייב החזיק מעמד. בשעה 03.00 ניתנה פקודת הנסיגה. בית-הספר פוצץ ונהרס. לתוקפים היו 6 הרוגים ו-30 פצועים; לאוייב נגרמו אבידות כבדות.
בשלהי מאי 1948 במסגרת מבצע "ארז" - מבצע הכנה להתקפה על ג'נין וצפון המשולש, יצא גדוד "גדעון" מחטיבת "גולני" לכבוש את זרעין. לצורך המשימה תוגבר במחלקה מגדוד "ברק". יחידה אחת חסמה את הכביש לג'נין; הכוח העיקרי תקף את הכפר מדרום-מערב; בעוד כוח-משנה כובש את המשלט צפונית-מערבית לכפר. ההתנגדות היתה חלשה, היעדים נכבשו במהירות, ופלוגה אחת התחפרה להגנה בכפר. בשעות הבוקר החלה התקפת נגד של מקומיים בסיוע שריון וארטילריה עיראקיים, אך כל ההתקפות נהדפו. בהמשך המבצע נכבשו כפרים נוספים על רכס הגלבוע ובשלוחותיו.
בשלהי 1948 עלו למקום משוחררי פלמ"ח והקימו בו קיבוץ.
בשנת 1987 הוחל בעבודות פיתוח בתל יזרעאל, במגמה להקים אתר תיירות בו ישוחזרו חיי הקיבוץ בארץ-ישראל בשנות ה-20 וה-30. עם פתיחת העבודות נמצאו באתר שרידי ארמון גדול מתקופת מלכי ישראל, כנראה ארמונו של אחאב.

מתוך הספר "בעקבות לוחמים"
מאת ההיסטוריון אריה יצחקי.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה